Sunday, April 12, 2009

:: Erti sebuah Kejujuran ::

Kenapa? Susah sangat ke nak berlaku jujur?

Dalam menggapai erti sebenar kejujuran....

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.
Apa yang kita ambil kira? Hanyalah tentang harapan dan perasaan kita.


>>> actually i don't know what i'm talking about now, but all i want to say here is the IMPORTANCE of to be HONEST to ourself n to the OTHERS.... for the sake of all...

cuma sedikit ingin berkongsi tentang satu ayat berkenaan kejujuran yang Allah tujukan khusus kepada kaum muslimin berkenaan tatacara menangani pengkhianatan sesebuah perjanjian (berkaitan peperangan)

"Dan jika kamu khawatir akan (terjadinya) pengkhianatan dari suatu golongan, maka kembalikanlah perjanjian itu kepada mereka dengan cara yang jujur. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berkhianat. "

dan sedikit entri berkenaan SABAR

Sabar di dalam menghadapi ujian/ musibah

Imam al-Ghazali menyatakan bahawa sabar dalam bahagian ini ialah menghadapi ujian dengan redha dan tidak mengeluh ke sana-kemari, melainkan mampu menahan diri dengan berusaha dan berikhtiar mengatasinya dengan lapang dada dan ikhlas. Ujian yang menimpa manusia adalah sesuai dengan darjah keimanannya. Dan para Rasul ‘Ulul Azmi adalah mereka yang menghadapi ujian paling berat dikalangan semua hamba Allah. Allah telah berfirman:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُم

“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu” (Muhammad: 31)


No comments:

Post a Comment